A közoktatásért!


Vendég

/ #56 1 ember

2013-01-13 10:35

Tisztelt Pedagógusok!
Bár a tanításhoz, a pedagógiához nem értek, de eddigi munkám során az oktatási intézmények működését gazdálkodásuk révén belülről ismertem. Az összes pedagógusokat, szülőket, az üzemeltetésben résztvevőket érintő pénzügyi, és humán dolgokat illetően, mely munkát az oktatási intéznmény igazgatója mellett, és segítségére végeztem. A pénz kevés volt mindíg is, de most nem csak a pénz kevés, más a probléma. Igaza van annak, aki azt mondja, kidolgozatlan a rendszer. De miért is? A működés hatáskörök, jogkörök gyakorlásának, a jogszabályok által megalapozott sokasága. Rendszer, mely attól működik, hogy a jogszabályokra alapozva, együttműködési megállapodásokra alapozva minden ki tudja, mit kell tennie. Nos, ez az ami jelenleg nincs. A rendszer felállítása nem azon múlik, hogy az igazgatók főlé helyeznek valakiket, hanem azon, hogy az ő eddigi hatáskörét, jogkörét, az eddigi munkájához kapcsolódó minden döntési mechanizmust, hogyan alakítanak, ki, annak mikéntjét miben fektetki le. Teljesen természetes, hogy azokban az oktatási intézményekben, melyeknek működését a fenntartó "vitte", nincs fennakadás, hiszen annak ellenére, hogy a jogkörök tisztázatlanságára fény derülne, mindenki végzi munkáját. Azonban ott, ahol a működtetés elvált az oktatástól, a rendszer kialakítatlansága érzékelhetővé válik. Nem panaszkodnak az üzemeltetésben résztvevő alkalmazottak, Ők is végzik munkájukat, pedig fejük fölött nem a beolvadással megszűnt intézményhez, hanem egy másik szervhez fognak tartozni.
Igen, a rendszer kidolgozatlan, a jogkörök tisztázatlanok, stb. Ez azonban csak azoknak a vezetőknek a felelősségi körét teszi kritikussá, akik e jogköröket gyakorolták, vagy gyakorolni fogják. Most lebegnek a levegőben. Nincs, és nem tudni mikor lesz valóban megállapodás a szakmai feladatok ellátásának és az üzemeltetési feladatok ellátásának összehangolásáról, nem tudni, ki veszi át, és milyen szerződéseket, ha a jogszabályok ellent mondanak egy előzetes megállapodásban foglaltaknak, és esetleg a megállapodások visszamenőleges hatálya érint-e olyan kérdéseket, melyek az elmúlt egy hét folyamán már megtörténtek.
Nincsenek az intézményekkel kapcsolatos aláírási, kötelezettségvállalási, pénzügyi ellenjegyzési, szakmai teljesítés igazolási jogkörök kidolgozva. Amíg a rendszer kidolgozása adhoc alapokra épül, ez a rendszer működésképtelenségét eredményezi. Nincs semmi ellenvetésem a tankerületek kialakításával kapcsolatban, csak az eddigi működés szétválasztását tanév végén kellett volna megtenni. Addig a tankerület, az oktatási intézmény igazgatója, valamint az leendő üzemeltető kidoglozta volna azt a rendszert, mely a jogkörök tisztázása mellett biztosította volna a sima átmenetet. Ráadásul az átmenet az üzemeltetés terültetén önkormányzatonként más és más megolásokkal valósul meg, ami még bonyolultabbá teszi a helyzetet mind jogi, mind együttműködési szempontból. Ez pedig semmilyen finanszírozási, munkáltatói, vagy munkavállalói jogsérelmet nem eredményezett volna. De csak volna, mert a helyzet ugye most egészen más.