Quaestor károsultak megmentéséért

Quoted post


Vendég

#4844

2015-11-26 19:23

 

Pénzügy-Quaestor
Quaestor-kártalanítás - MNB: a fennálló kockázat megítélése a mindenkori befektetők feladata

    Budapest, 2015. november 26., csütörtök (MTI) - A felügyelet nem engedélyezi, és nem felügyeli a vállalati kötvénykibocsátó intézményeket, a fennálló kockázat megítélése a mindenkori befektetők feladata. A Quaestor-csoport esetében a problémát nem a legálisan kibocsátott kötvények okozták, hanem egy visszaélés-sorozat - írta a jegybank felügyeleti alelnöke a Quaestor-károsultak kérdéseire adott válaszában, amelyeket a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapján publikáltak.

    Az alelnök felhívja a figyelmet arra, hogy mindenkinek lehetősége van kötvényt kibocsátani, azaz gazdasági tevékenységhez ilyen módon forrást gyűjteni, attól függetlenül, hogy alacsony vagy magas a jegyzett tőkéje. A lényeg, hogy a kibocsátási tájékoztató megfelelő módon tartalmazza az adatokat, és felhívja ennek kockázatára a figyelmet. Ez esetben ugyanis a kötvény megvásárlói - a hitel nyújtói - el tudják dönteni, elfogadható kockázatot jelent-e számukra az adott gazdasági társaság és annak tevékenysége, illetve, hogy a kockázat vállalását milyen hozamelvárással párosítják.
    Ha az értékpapír forgalomba hozatala a befektetők szempontjából a szokásostól eltérő kockázatú - így különösen, ha a kibocsátó kevesebb mint egy éve működik és az értékpapír forgalomba hozatala következtében hiteltartozásainak összege meghaladja saját tőkéjének összegét - a felügyelet kötelezi arra, hogy ezt a tájékoztató elején, valamint kereskedelmi kommunikációjában feltűnő módon tüntesse fel. Ez a Quaestor-kötvények kibocsátási tájékoztatója esetén is így történt.
    A felügyelet a jogszabályok szerint nem felügyeli, és nem minősíti a kötvénykibocsátások mögött álló termelő vállalatok tevékenységét vagy az e befektetéseken elérhető, a kötvényekhez kapcsolódó hozamígéretek teljesülését, és nem is kategorizálja a különböző vállalati kötvényeket. Arra, hogy a Quaestor kötvények fokozott kockázatúak, alapesetben nem terjed ki rájuk a Befektető-védelmi Alap (Beva) garanciája, már a PSZÁF is felhívta a nyilvánosság figyelmét - emlékeztet az alelnök.
    A Quaestor-csoport esetében a problémát azonban nem a legálisan kibocsátott kötvények okozták, hanem egy ezek melletti visszaélés-sorozat. A befektető úgy tudta, hogy kötvényt vásárolt, de valójában nem kapott értékpapírt a pénzéért, csak hamis igazolásokat állítottak ki neki erről. Ebben az esetben tehát a gyanú szerint a pénzügyi rendszeren kívüli bűncselekmény-sorozatról van szó.
    A QÉP néhány kirendeltségénél 2014. november 27-én az MNB fogyasztóvédelmi próbavásárlást végzett. Ez kizárólag az értékpapírok forgalmazásával kapcsolatos tájékoztatásra, illetve a kibocsátási tájékoztatóhoz kötődő fogyasztói tájékoztatásra vonatkozott, nem üzleti megbízhatósági (prudenciális) átfogó vizsgálat volt.
    Azt megelőzően, hogy az MNB feltárta a QÉP-nél a visszaéléseket, utoljára 2013-ban végzett  átfogó prudenciális felügyeleti vizsgálatot a PSZÁF, ez azonban nem tárta fel a visszaéléseket. Ez a vizsgálat azt állapította meg, hogy a társaságnál a pénz- és értékpapír fedezettség rendben van, azaz a társaság kezelésében megtalálható az ügyfelek részére kezelt pénz és értékpapír-állomány. Ez azonban nem felel meg a valóságnak, a vizsgálat lezárásakor már több mint 135 milliárd forint fiktív állományt tartott nyilván a QÉP, csak a PSZÁF vizsgálata ezt nem volt képes feltárni - ismerteti az MNB alelnöke.

ebz \ gte

MTI 2015. november 26., csütörtök 18:30
 

Válaszok


Vendég

#4845 Re:

2015-11-26 20:16:09

#4844: -  

 Az utolsó bekezdés már a jogutód beismerése? A PSZAF és az MNB összevonásával jött létre az MNB-ről szóló törvény, amit 2013 szeptember 23.án fogadtak el.
"MNB PSZÁF összevonás - Pénzügyi szuperhatóság váltja fel a PSZÁF-et"
Amiről ezt mondták:
„Az integrációval a miniszter szerint biztosítható a pénzügyi rendszerünk stabilitása, pontosabban az azt veszélyetető kockázatok folyamatos nyomon követhetősége és az ellenőrzés is könnyebbé válik. Azzal, hogy a PSZÁF feladatok beintegrálódnak az MNB-be, jóval nagyobb körben állhatnak rendelkezésre olyan eszközök, melyek segítségével meg lehet előzni a rendszerméretű, vagy akár egyedi válsághelyzeteket, valamint a már meglévő válsághelyzet kezelése és megoldása is sokkalta eredményesebbé és gyorsabbá válhat. Az Európai Központi Bank tetszését nyilvánította ki ennek a mozzanatnak, mely szerint pénzügyi szuperhatóság válthatja fel a PSZÁF-t hazánkban, egy új integrált hazai felügyeleti keretrendszer formájában, mert úgy vélik, hogy ez a fúzió előidézheti a magyar pénzügyi stabilizáció védelmét.”
No akkor most mi van?


Vendég

#4848 Re:

2015-11-26 20:42:13

#4844: -  

 A fenti szöveg csak egy kivonatolt része az MNB alelnök, Windisch László FB csoportnak adott válaszaiból.

Válasz a Quaestor károsultak kérdéseire – 2015. november 20.

Ha elovasod a teljes szöveget (8447) az MNB oldaláról, választ kapsz a kérdésedre.