A közoktatásért!

Quoted post

csakazértis

#168 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Még mindig??

2013-01-26 11:16

#159: A karaván halad - Re: Re: Re: Re: Re: Még mindig??

"http://www.kormany.hu/hu/emberi-eroforrasok-miniszteriuma/oktatasert-felelos-allamtitkarsag/hirek/a-koznevelesi-rendszer-szinvonalat-es-minoseget-biztositja-a-tanfelugyelet-video"

Tanfelügyelet. Aha.

"Nem szaktárgyi, nem szakos segítésről van szó.... itt általában pedagógiai munka ellenőrzéséről van szó... ellenőrzi a pedagógusok munkáját ... az intézményvezetők szakmai ellenőrzése ... maga az ellenőrzés egy kéttagú bizottság munkájából áll... tényleges terepmunka, óra, foglalkozáslátogatás, interjú, pedagógusonként 30 perc... "

Miképpen ítél meg bárki óralátogatás során az adott tárgy módszertanának ismerete (bizonyos esetben annak a nyelvnek ismerete nélkül) akár csak pedagógiai munkát?

"csak a teszt után tudjuk megmondani, hogy mire jó ez az ellenőrzés, a munkáltató, a fenntartó mire használhatja..."

Válaszok

Elkeseredett

#169 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Még mindig??

2013-01-26 11:41:09

#168: csakazértis - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Még mindig??

Nagyon jó idézetek! Épp ez vetíti előre, hogy a tanfelügyeleti rendszer nem lesz hatékony. Gondoljuk meg: a tanfelügyelő órát látogat egy kollégánál, aki mondjuk 10 éve tanít. Tartalmi szempontból nem tudja megítélni az órát, hisz "nem szaktárgyi segítségről" van szó. Marad a módszertan. (Esetleg a világnézet? Erre gondolni sem merek) Egy tanárnak, aki 10 éve tanít, már kialakultak a módszerei. Megvan a saját módszertani rendszere, ezen a tanfelügyelő mégoly jóindulatú tanácsa sem fog változtatni. Nem tudom, más iskoláknál hogy van, nálunk az igazgató és a munkaközösségvezetők rendszeresen látogatnak órákat. Látom, hogy a tanácsok csak a pályakezdőknél jelentenek valamit, a már sok éve tanítóknak meg vannak a kialakult módszereik, ebbe nemigen engednek beleszólást.

Épp emiatt gondolom, hogy a tanfelügyeleti rendszer nem lesz hatékony. Sokkal jobbnak találnám, ha ehelyett egy erős mentori rendszert építenének ki. A páylakezdőket mondjuk 3-5 évig mentorálja egy (esetleg több)  tapasztaltabb kolléga, segít kialakítani azokat az alapokat, melyek a hatékony oktatáshoz szükségesek. Ezek a kollégák mondjuk kapnának órakedvezményt, azzal a kikötéssel, hogy ezeket a "szabad" órákat kötelességük a kezdőknél óralátogatásra  és azt követő megbeszélésre fordítani. Ennek  a rendszernek lenne létjogosultsága.

Biztos vagyok benne, hogy nem találtam fel a spanyolviaszt, ez már sok pedagógus fejében megfordult. De hát ki kérdezett meg minket? Megint a fejünk felett döntöttek olyan dologról, amiben talán több egyeztetés többre vezetett volna. Miért gondolja minden kormány, hogy ők ismerik az egyedül üdvözítő  utat, ők a bölcsesség letéteményesei, nem szükséges senkivel egyeztetni? Pontosan ez a központosítás veszélye. Aki irányít, azt hiheti, ő tudja a tutit, a többiek dolga a végrehajtás. Többek között ezért nem is hatékony a központi irányításos rendszer, lásd szocializmus.