Mentsük meg a természettudományokat a szakgimnáziumokban!

kémfizes

/ #53

2016-04-24 07:02

A természet most és a jövőben is része az életünknek, alapvető ismeretére éppúgy szüksége van mindenkinek, ahogy a múltunk, történelmünk megismerésére, a nyelvünk és irodalomunk legnagyobbjainak ismeretére, legalább egy idegen nyelvre, informatikai ismeretekre ...
Abszurd, hogy még a műszaki szakmacsoportba tartozó iskolákban  is csak a fizikát tervezik meghagyni, tudomást sem véve arról, hogy a természettudományos tantárgyak milyen sok szálon kapcsolódnak egymáshoz, nem ésszerű egyiket a többi közül kiemelni. Anyaggal dolgozik mindegyik szakma, miért is nincs szükség akkor pl. a kémiára? Az ágazathoz kapcsolódó tantárgyakat az alapóraszámokon felül szabadna adni. Alsóbb évfolyamokon minden közismereti tantárgynak helye van, a szakmai tárgyakat megfelelő alapozás után, fokozatosan emelkedő óraszámban kellene tanítani a szakmai tanárok szerint is, ez egy-két évtizede is bevált. A terhelést csökkenteni pedig nem alaptantárgyak megszüntetésével, sokkal inkább a tartalom újragondolásával, összehangolásával kellene. Persze ez kicsit bonyolult és dolgozni kellene rajta. 
Agyrém (bűn) 14 éves gyerekeket bezárni egy elképzelt, de nem ismert világba.  Bizonyos szakmákban még a szakmai továbbtanulásuk is veszélyeztetett lesz természettudományos ismeretek nélkül, váltani pedig lehetetlen lesz. Utolsó szakközepes osztályom továbbtanulási statisztikája: 1/3 szakmán belül, 1/3 másik műszaki szakma, 1/3 teljesen más szakirány. Gyanítom, másutt is hasonló a kép. Évente el kellett küldenünk a pályakövetés adatait, illett volna megnézni egy ilyen átalakítás előtt, ha pedig látták a számokat, akkor csakis a minél előbbi munkába kényszerítés lehet a cél.
Végül az emberi oldal (ezzel sem lehetek egyedül): 15 éves koromtól az életem egyik fele a kémia, tanulása (tagozatos gimi, egyetem), majd tanítása 35 éven át. Éppen 60 leszek, amikor egy tollvonásra nem lesz a tudásomra szüksége az országomnak. A nyugdíj pedig majd 5 év múlva jár ......