Mentsük meg a természettudományokat a szakgimnáziumokban!


Vendég

/ #65

2016-04-24 11:43


Tudomásom szerint a szakgimnáziumokban jövő tanévtől kezdve csökken a kémia és a fizika tanórák száma.

A Jendrassik-Venesz Középiskola és Szakiskola fizika és kémia szakos tanára vagyok, így engem is érint az ügy.

Ha Nobel-díjjal elismert tudományok tanításának, tanulásának, oktatásának, átadásának óraszáma csökken és degradálásuk tantervi megszüntetésük felé tendál, akkor a tanulók természettudományi és a hozzá kapcsolódó egyéb kompetenciáinak színvonala is csökken, függetlenül attól, hogy közvetlenül kapcsolódik-e egy adott szakma ismeretanyagához, ill. műveléséhez e két alaptudomány vagy sem.

A fizikai és a kémiai tudás életvitelre gyakorolt közvetett hatása alapvető a fogyasztási szokásoktól kezdve a tudatosan vállalt egzisztenciális döntésekig.

Eredményesebb közoktatási-köznevelési eredményekkel bíró országokban fordított tendenciák működnek.

A fizikai és a kémiai alapműveltség, az alapvető természettudományokhoz kötődő szemléletformálás, paradigma-fejlődés, az anyagi világot leképező és modellező gondolkodás-rendszer és a szervesen vele formálódó öntudatosság hiánya egyéni és társadalmi szinten is ön- és közveszélyes tudatlansággal, viselkedéssel, és magatartással párosul.

A jó szakembert nem önmagában a szakismerete, hanem absztrakt, árnyalt, kritikus gondolkodása (fizikai-kémia alapvetések), morális attitűdje és mindenekelőtt természettudományos szemléletű probléma-látása, és probléma-megoldása emeli ki környezetéből, habár a felsorolás elemei egymástól nem függetlenek.

A természettudományos kultúra hiánya szakmai kulturálatlanságban is kifejeződik.

Fizika és kémia órákon interdiszciplináris kompetencia-fejlesztés történik:
a tanulók anyanyelvi, idegennyelvi, matematikai, kommunikációs, szövegértési, stb. kompetenciáinak a fejlesztését is megvalósítom ill. megvalósítjuk.

Levelemben tiltakozom a fizika és kémia tanórák számának csökkentése ellen a szakgimnáziumokban, és kérem a fizika és a kémia tanórák számának növelését (akár) a matematika, a magyar nyelv, valamint egyes szakmai tantárgyak óraszámának csökkentésével párhuzamosan.

Úgy gondolom, hogy az említett tantárgyak óraszám-csökkentése és tartalmi átszervezése még emelné is az azokhoz kapcsolódó kompetenciák elméleti és gyakorlati eredményességét és hasznát, hiszen túlerőltetésük stresszkeltő és alul-motiváló, mivel a gyerekek élmény-feldolgozási sebességét meghaladja, alulmúlja vagy készségeikkel nem kongruens.

Irrelevánsnak, érthetetlennek és demoralizálónak tartom az óraszám-csökkentést, a fizikai és a kémiai tudományok negligálását!

Kérem levelem, gondolataim felsőbb oktatáspolitikai, köznevelés-szervezési, ill. szakképzés-koordinálási és irányítási szintre történő eljuttatását,

Köszönettel és tisztelettel,

Várnai László