Végveszélyben a Földrajz a (köz)oktatásban!

Quoted post

őszapó

#189 Re: Semmi sincs veszélyben!

2016-04-23 07:28

#16: Egres Béla - JGE - Semmi sincs veszélyben! 

 Nem tudom eldönteni, hogy most viccelsz, vagy provokálsz :))) Viccnek jó, mert alátámasztod a mostani döntés őrült, degenerált fonákságát. Mert, hogy mit is tanítsunk földrajz címén, mit is módosítsunk rajta, azon valóban lehet gondolkodni. Általános iskolai évek alatt, ahogy a többi tárgynál, valóban lehet szerezni valamilyen alapokat, részben a gyermek életkorához igazodóan más tárgyakkal integráltan (környezetismeret, gazdasági-pénzügyi ismeretalapok), a felsőbb tagozatokban pedig a bonyolultabb, tudományosabb ismeretek egyszerűbben fogalmazott, emészthetőbb (mondhatni, ismeretetterjesztőbb kiadásait). A földrajz azonban nem (csak) arról szól, amit Kerouac irt, hogy ő ..."nem könyvekből akarja megtanulni a földrajzot"... és még csak arról sem amit ugyancsak már a 70-es évektől pedzegettek, hogy azt a médiából, az újságokból is meg lehet tanulni. Azzal csak a tudatlanságod árulod el, ha szerinted a földrajz lényege, hogy a tanult helyeket külföldön meglátogasd.

Egy dolog, hogy a tőkés érdeke a tudásában lebutított élő emberi robot, amely törekvés tükre, hogy magad is kocsmatölteléknek tartod azt a szakmunkás tanulót, aki egyrészt jobb sorsra érdemes, másrészt előbb-utóbb a szakmájában is felelős döntéseket kell hoznia, illetve rákényszerül, hogy autodidakta módon is bővítse az ismereteit. És ugyancsak fontos, hogy a politika belemászott az általános iskolások vagy akár az óvodások hétköznapjaiba is és az oktatás is olyan kapcsolt ideológiákkal operál, mint például a hittan. Ez ügyben és a Jehova Tanui szekta befolyásolási kampányaival sem ártana egyfajta konszenzusra jutni, hogy hol a határa mindezeknek. Hasonlóan nem lenne szabad föladni az átjárhatóságot a középiskolák fajtái között. Ezek újabb és másfajta petíciókat indokolnak.

Mindazonáltal meg lehet találni azt a formát, amely egy szakmunkás tanulónak is valamilyen, az általánosnál magasabb szintű alapot ad a Világegyetemben és a környezetében való helyéről, arról, hogy mi a mocskos mechanizmusa van annak, hogy Nepálban, vagy Érsekvadkerten rengett a föld, hogy meg tudja különböztetni a fontosabb kőzetfajtákat, hogy lássa a globális fölmelegedés és a nagymarosi gát visszabontásának a következményeit Magyarország jelenére és jövőjére vonatkozóan, hogy lássa, hogy mi a jelentősége a maga, a leendő unokái és a gazdaság szempontjából, ha ő most külföldön, vagy itthon dolgozik, stb. stb. Ezernyi, talán nem megfelelően fogalmazott dolog, amelyek között a vezérkérdéseket, "szenzációkat", sajátos hazai "szélsőségeket" (árvizek, talajpusztulás, elmaradott régiók, stb.) kiemelve egyszerű, tanulható, és talán az "elittel" is valamilyen módon összahangolt alapok adhatók a szakmunkás tanulóknak is.

Válaszok

Pista

#190 Re: Re: Semmi sincs veszélyben!

2016-04-23 07:44:16

#189: őszapó - Re: Semmi sincs veszélyben! 

 "Egy dolog, hogy a tőkés érdeke a tudásában lebutított élő emberi robot, amely törekvés tükre, hogy magad is kocsmatölteléknek tartod azt a szakmunkás tanulót, aki egyrészt jobb sorsra érdemes, másrészt előbb-utóbb a szakmájában is felelős döntéseket kell hoznia,"

Érdemes ellátogatni egy nagyobb gyárba (merci Kecskemét, audi Győr, csak hogy a legismertebbeket mondjam), a futószalag mellett nem igazán látsz autószerelő munkásokat, robotkarok rakják össze a kocsikat... de nem csak az autókat, bármit. Persze van 1-2 munkás, akik rásegítenek kézzel, de alapvetően a szalagon a robotok szerelnek össze mindent. Szóval emberi robotra SINCS már nagyon szükség, mert az elektronikus robot olcsóbb, gyorsabb, pontosabb, 24/7-ben tud dolgozni.

Szóval azt kellene már észrevennie kedves vezetőinknek, hogy nem kétkezi munkásokra van szükség, hanem a tudás alapú társadalomban, a 21. században olyan emberekre akik az eszükkel dolgoznak. Persze fodrászra mondjuk még sokáig szükség lesz, de összeszerelő munkásra vagy pénztárosra (lásd teszkó automata pénztár) már nem sokáig.