Nyílt levél a döntéshozókhoz és a magyar társadalomhoz...

Quoted post

Csubaka

#15 Re: Re:

2013-10-11 20:37

#14: sünike - Re:

Én pedig a "világ másik végéről" azt gondolom, pontosabban látom és naponta tapasztalom, hogy bizony a tanári társadalom egy része jó ideje valahol a valóság talaja felett lebeg!

A versenyszférában, a szolgáltatóiparban, a mezőgazdaságban, vagyis azon ágazatokban amelyek a nemzeti vagyon újraelosztához szükséges javakat előállítják, 2008 óta nem volt egységes és országos béremelés! A FIDESZ ugyan 2010-ben figyelmeztette a munkáltatókat, hogy a közbeszerzési eljárásokból kizárja azokat akik az infláció mértékevel nem emelik a béreket, ennek azonban semmiféle elrettentő hatása nem volt! Példa rá az azóta becsődölt pécsi multi az ELCOTEQ, ahol a bérelmelés helyett a dolgozókkal aláírattak egy elismervényt, hogy a 2009-es béremelés tulajdonképpen a  2010-es volt vagyis egy fillért sem kaptak! Több munkáltató úgy oldotta meg a kérdést, hogy elbocsájtotta dolgozói egy részét, és azok bértömegével emelte a maradók fizetését, ugyanakkor a kafetériát és a szociális juttatásokat brutálisan megfaragta. Ezekben a foglalkozási ágazatokban nagyságrenddel többen dolgoznak mint a közoktatásban, az ő bérüket nem garantálja az állam! Nics mérnök, közgazdász, jogász  stb. életpályamodell!

A nagyon kiváló minőségú közoktatás  valódi színvonalához néhány gondolat! Szinte nincs az országban olyan egyetem, ahol ne kellene fakultatív képzés formájában felzárkóztató kurusokat indítani, a középiskolából érkezett 'gólyák' szintrehozására. Sok egyetemi oktató, tanár panaszkodik, hogy munkájukat nagy mértékben nehezíti, hátráltatja, hogy  alapvető ismeretek hiányával érkeznek a fiatlok hozzájuk! Ha más nem, már ez elegendő alap lehet a közoktatás reformjához.

Mielőtt a 36 kamasz lenne az elrettentő példa, elmondanám, hogy a multik nagy részénél folyamatos munkarendben napi 12 órában legfejlebb havi egy szabad vasárnappal dolgoznak emberek. Ha bárki kételkedne ebben szíves részletezem a történet egészét. Egy híradástechnikai üzemmérnöknek, de még egy technikusi végzettségű áramköri hibakeresőnek is folyamatosan fejlődnie, tanulnia kell. Vannak néhány órás munkahelyi képzések és vannak több napos, szabadidejükre programozott szakmai tanfolyamok, amelyeken a technológia folyamatos fejlődésével tartanak lépést. Aki nem az megy az levesbe, vagy közmunásnak. Semmiképpen nem kívánom őket rivalizálni a tanári pálya és képzettség ellenében, de szeretném felhívni a figyelmet arra a brutális kontrasztra ami például a PDSZ elnökének visszatetsző nyilatkozata váltott ki a társadalom széles rétegeiben, s amely úgy szólt, hogy..."  az értelmiségi léthez pénz kell, ha tetszik a kormánynak, ha nem!

Tessék elhinni, hogy mindenféle léthez pénz kell, ha tetszik a PDSZ-nek ha nem! De amikor az ország gazdasága okos, agyontanult, elől-hátul diplomás nyakkendős szarháziak miatt a gödör mélyén van és sokanak már az ünnepnap, hogy a gyerekének csirkeparizeres szendvicset tud csomagoltatni tízóraira az iskolába, nem szerencsés nyilvánosan és nagy hanggal jóval többet követelni annál amit az adott körülmények lehetővé tesznek.

Válaszok

még tanár

#16 Re: Re: Re:

2013-10-12 16:57:32

#15: Csubaka - Re: Re: ...nem szerencsés nyilvánosan és nagy hanggal jóval többet követelni annál amit az adott körülmények lehetővé tesznek.

Félreérted. Senki nem követel többet. Amiről itt szó van, az az, hogy ez egy hazug és igazságtalan bérrendezés volt. Hazug, mert a béremelés egy része az eddigi túlmunka és pótlékok megvonásával történt, ezt visszakaptuk "béremelés"-nek címkézve. Igazságtalan, mert mert nem differenciál teljesítmény, túlmunka tekintetében, és egyenlőségjelet tesz a "megélhetési pedagógus" és a "munkáját hivatásnak tekintő pedagógus" között.

Amúgy a tanárok megérdemlik, a legbirkább csoportja a társadalomnak (természetesen magamat is beleértve).

enlius

#19 Re: Re: Re:

2013-10-13 17:59:18

#15: Csubaka - Re: Re:

Kedves Csubaka!

Elég elavult szemlélet a nemzeti vagyon újraelosztásához szükséges javak megtermelését a társadalom többi területével, nevezetesen az oktatással szembeállítani. A társadalom normális működéséhez a különböző rendszerek összehangolt munkája szükséges. Egyik nem létezhet a másik nélkül. Ebben a megosztott világban, ha még a társadalom különböző területeinek megosztása is fertőzi az életünket nem jutunk ki abból a gödörből , amelyben most vagyunk.

A társadalom nagy része nem látja a tanári munka lényegét. Azt hiszi, hogy egy tanár annyit dolgozik, hogy letanítja a kötelező óráit, aztán megy másodállású munkát végezni. Óriási tévedés. Miből gondolja, hogy egy tanár nem képzi magát ugyanúgy, mint egy mérnök, vagy technikus. Mi ugyanúgy figyelemmel kísérjük szakmánk újdonságait, mint más értelmiségi pályák dolgozói. Arról nem is beszélve, hogy közelező továbbképzéseken is képezzük magunkat. Sokunknak több diplomája van, ahogy Ön fogalmaz elöl-hátul diplomások vagyunk. Ja és nem volt béremelésünk 2008 óta és jövedelem növekedés most sem.Pedig ettől harsog minden média.

A kiváló minőségű oktatást nyilván némi iróniával említi, s igaza is van.Sajnos egyáltalán nem minőségi az oktatásunk, s az utóbbi egy-két évben tovább romlott. Nemcsak améltatlanul alacsony bérek rontják tovább a helyzetet, hanem az oktatásban a méltatlanul alacsony színvonalú munkakötülmények is. Ha egy mérnöki irodában színvonalas munkát várnak el a dolgozójuktól, biztosítják hozzá az eszközöket és a nyugodt munkakörülményeket. Ugyanez az oktatásról nem mondható el. Náunk 50 tanárra jut 4 számítógép, olyan, amelyet Önök már tíz évvel ezelőtt kidobtak. Azt várják tőlünk, hogy finn minőségű munkát végezzünk, s nekünk a legmodernebb technikai eszközünk a tábla, és a kréta, s van hozzá 35 gyerekünk. Miközben mi is tudunk a digitális tábláról, van is az iskolában kettő, de használni nem nagyon tudjuk még ezeket sem, mert ahhoz számítógépek és internet hozzáférés kellene, arra meg nincs pénz.