Az emelt angolérettségi 3. részének felülvizsgálatáért

Quoted post


Vendég

#222 Re:

2014-05-13 21:16

#221: Tigris -

Tudom, hogy hosszú, de kérlek szépen olvasdd el! Mint korábban valaki már említette egy előző hozzászólásában, volt olyan hely, ahol korábban tökéletesen működő lejátszó produkált a vizsga alkalmával minősíthetetlen hanganyagot. Ebből én azt szűrtem le, hogy nem a készülék volt a hibás (bár más helyeken az is sokat ronthatott a körülményeken). Lehet hogy rosszul gondolom, de tapasztalataim szerint aki elmegy egy emeltszintű vizsgára, az tanul is rá. A te nézőpontodat is meg tudom érteni, hogy bizonyítékot szeretnél, képzeld, a diákok is. De ezeket nem olyan könnyű megszerezni. Pedig hidd el , ők lennének a legboldogabbak ha végre bizonyítani tudnák az igazukat. Akik most panaszkodnak, azoknak az egész jövője múlik ezen. Lehet hogy maga a listening rész nem ér olyan sok pontot, és ha valaki a többit jóra megcsinálta, az így is egy viszonylag jó eredményt érhet el, de az egyetemre való bejutáshoz akár egyetlen pont is sokat számít (főleg mivel valószínűleg azért tettek emelt angol érettségit, mert azt akarják továbbvinni, ezáltal nagyobb súllyal számít mint mondjuk a matek vagy a történelem, mivel azok csak a százalékok átlagánál kerülnek beszámításra). Kérlek csak képzeld el a helyzetet, hogy egy pillanatra hiszel nekik, és gondol el milyen lehet annak aki eddig kéttannyelvű iskolában végigtanulta a gimnáziumot és külön tantárgyként tanulta például  a helyes kiejtést, egyes tantárgyakból esetleg angolul érettségizett (tehát a szókincsét nem nagyon lehet megkérdőjelezni!) ha egy tényleg rossz minőségű hanganyag miatt egy ponttal lemarad a választott egyetemről. Mert mindig van akinek egy-két ponton múlik, ez nem is lehetne máshogy. Viszont ha ez rajta kívülálló okok miatt következik be, szerintem az maga a pokol. Mondd, te nem lennél felháborodva? És valószínűleg itt is lesz ilyen ember, ha nem írhatják újra.

Válaszok

Tigris

#224 Re: Re:

2014-05-14 02:19:14

#222: - Re:

Nos, akkor nézzük, hol lehet probléma.

abcdef
  1. Az eredeti hanganyagban. (Bizonyíthatóan nincs probléma.)
  2. Az eredeti másolása közben az OH-ban. (1.)
  3. A kiküldés közben sérül a CD. (Ha sérül a digitális anyag, akkor ugrik, akadozik, ez egyáltalán nem az a hibajelenség, amit a diákok jelentettek, tehát ezt is kizárhatjuk.)
  4. A kiküldött anyag másolása közben az iskolákban. (Kérdéses... De az iskola és a technikusok felelőssége, itt lehet gond.)
  5. A másolt anyag lejátszása közben. (Sokan panaszkodtak a háttérzajra, a termek közti áthallásra, a terem akusztikájára, ezek mind szintén az iskola felelőssége. Az általad leírt esetben a készülék nem volt hibás - azért ezt is ki lehet deríteni, bizonyítani lehet... -, de a készülék csak egy tényező sok más mellett.)
  6. A diákok tudásában. (Csak mellesleg jegyzem meg, hogy közel 10000 diák írt emelt szintű vizsgát, itt majdnem 2500-an írtak alá, ebbe valószínűleg beletartoznak együttérző, lojális szülők, nevelők, ismerősök, akik bár nem voltak ott a vizsgán, az ismerős diáknak hisznek, érdekeit szeretnék képviselni. Tegyük fel, hogy csak egy szülő csatlakozott minden diákhoz, ez azt jelenti, hogy az esetek 12,5%-ában volt gond. Ez azért nem egy szignifikáns többség, pláne kézzel fogható bizonyíték nélkül úgy, hogy a problémát mód volt azonnal jelenteni.)

Akik úgy tettek emelt szintű érettségit, hogy az angolt tovább szeretnék tanulni, nagy eséllyel fognak találkozni az anyagot felmondó emberekkel, akik az ELTE angol szakának tanárai, méghozzá úgy, hogy a vizsgánál rosszabb körülmények mellett fogják az előadásaikat hallgatni. Ha a vizsgán nem felelnek meg, akkor a gondjaik tovább fognak fokozódni a felsőoktatásban is.

Nagyon könnyű elképzelnem, hogy milyen lehetett annak, aki kéttannyelvű iskolában tanulta végig a gimit, hiszen én is ezt csináltam, a Karinthyban érettségiztem, töriből, matekból, fizikából angol nyelven, meg persze angolból, igaz, mire az érettségire eljutottunk (melynek osztályzata Rigó közép/felsőfokú vizsgának felelt meg, osztályzat szerint), már az évfolyam szinte minden tanulójának a kezében volt a nemzetközi felsőfokú vizsga (TOEFL/CEC). Igaz, azóta sokat felejtettem, majd az utóbbi két évben ismét sokat javultam angolból, ugyanis Londonban élek, ennek ellenére a gimis tudásommal meg tudtam volna oldani a listeninget. Amikor a botrány elindult, próbából megcsináltam, hibátlanra. Ellenőrzésképp átnézettem a párommal is a dolgot, aki kb. középfokúnak megfelelő tudással jött ki velem, valószínűleg nem hibátlanra, de elfogadhatóra megírta volna ő is, elmondása szerint nem volt nehéz, annak ellenére, hogy szobában és hangszórón hallgattuk mindketten.

Nagyon sajnálom, ami történt, én úgy vélem, a dolog leginkább a nyelvi oktatás technikai szinvonalát jellemzi a probléma. Amikor a diák nagyságrendekkel jobb minőségben hallgatja a saját zenéit, mondjuk mp3 lejátszóról vagy mobilról, mint az angoltanuláshoz szükséges hanganyagot órán, és ezt mindenki szó nélkül rendben levőnek találja, akkor ne csodálkozzon, hogy amikor kritikus lenne, hogy minél jobb minőségben hallja az anyagot, vizsgán, akkor bajba kerül.

Ismételten megjegyzem, nem érdekem a kormány seggét nyalni a kérdésben, az OH-ét sem. Részint mert semmi hasznom nem származik belőle, részint pedig mert egészében volt elegem abból, ami otthon folyik, ezért jöttem Londonba.